Lindy

Första advent!
Hörreni! Det är ju första advent idag!

För mig betyder advent en stor frukost med hela familjen.
Mamma och jag som har stått och fixat och donat med denna adventsljusstake och allt känns bara snart jul.
För det har vi alltid gjort.
Julen känns så mysig på något sätt, att få vara med familjen.
Att tänka på julklappar och slå in paket till nära och kära.
Och allt blir bara mysigare med alla stora halsdukar och mössor och stora kalla snöflingor som faller ner från himlen.
Medans man väntar i iver för att få öppna sina paket .
Igentligen är det nog de bäst spenderande pengarna jag gjort, de som är paket till familjen.
Speciellt om man vet att den kommer att bli glad, och få se en såndär jätteglad min.
Hela julen handlar om familjen, att ge och få.
På julen ska familjen vara samlad, och man ska göra det bästa utav allting.

Jag kan knappt förstå att det snart är december, det känns bara som om några månader, max 3! sen jag och ida firade det nya året som kom, men tänka sig att det snart är ett år sen.
Det är ofattbart.
Hela sommaren, våren och allt har gått, för fort.
Jag skulle gärna önska att sommaren höll i sig minst en månad till och sommarlovet med.
Igentligen vem är det som bestämmt hur många månader, veckor, dagar det är på ett år?
Vem har bestämmt när sommaren, vintern, och hösten är?
Om jag vore han iaf, så skulle jag göra sommaren längre!
. . .
tänk om inte snö skulle finnas?
Då skulle inte julen och vintern vara sådär speciellt rolig.
Jag längtar tills jag kan göra en snögubbe och en snölyckta!


Hm, nej första advent känndes inte alls som första advent för mig.
Mamma och pappa var inte hemma och inga ljus tända.
Men adventsljustaken tändes såklart så fort dom kom hem !



Julafton 2008